16 luglio 2012

INTERVISTA A FABIO PINNA, DIRETTORE DELLA SCUOLA ESTIVA DEL WIDENING PARTICIPATION PROGRAM DELL'LSE



Per il post di oggi abbiamo intervistato Fabio Pinna, PHD student e docente di organizzazione industriale alla London School of Economics e, da quest’anno, direttore della scuola estiva in economia del Widening Participation Program (WPP), un programma che cerca di contrastare la dispersione scolastica e di incoraggiare studenti provenienti da situazioni più’ svantaggiate ad accedere alle migliori università inglesi. A good opportunity to learn from best practices!

Fabio, parlaci un po’ del WPP?
Il WPP e’ un programma che la London School of Economics and Political Science (LSE) ha creato - su suggerimento del governo britannico – per aiutare adolescenti provenienti dalle scuole pubbliche delle zone più svantaggiate di Londra ad accedere agli atenei più prestigiosi del Regno Unito, come appunto la LSE. Unici requisiti per partecipare al programma (i) non avere genitori o familiari che abbiano frequentato l’universitá’(ai) avere un curriculum accademico eccellente. La presunzione del’opinione pubblica, del governo e del WPP e’ quella che questi ragazzi, pur mostrando di possedere abilità accademiche eccellenti, raramente riescono ad accedere ai più’ prestigiosi atenei britannici a causa (i) dell’assenza di figure che motivano loro a continuare gli studi in istituzioni prestigiose e (ai) delle poche capacita finanziarie a disposizione della famiglia.

Com’é stato per te dirigere la scuola estiva del programma?
Personalmente e’ stata una delle esperienze di insegnamento più entusiasmanti della mia vita. Primo perché era una sfida personale insegnare economia ad un audience cosi giovane e totalmente non tecnica. Due perché ho avuto modo di mostrare a questi ragazzi come l’economia viene applicata nella finanza - grazie ad una visita organizzata da Mr Emilio Grisolia a Credit Suisse in Canary Wharf – come questa viene usata nei paesi in via di sviluppo per cercare di ridurre problemi legarti alla povertà - grazie alla’intervento di Professor Oriana Bandiera esperta mondiale di economia degli incentivi e economia dello sviluppo alla LSE - e nei paesi più ricchi per gestire problema legati alla sicurezza alimentare - grazie alla’intervento di Mr Derrick Jones (capo economist della Food Standards Agency). Tre perché ho avuto modo di capire quanto di buono c’e’ a questo mondo se davvero abbiamo la volontà di scovarlo e motivarlo.
E’ un dato di fatto che alcune “classi sociali” faticano per raggiungere i vertici della società. Ma e’ altrettanto vero che questi problemi si possono alleviare se esiste la volontà da parte dei ragazzi, del governo e delle università’ di voler affrontare queste situazioni con serietà e professionalità. Tra le cose he mi hanno sorpreso positivamente posso menzionare la consapevolezza di questi ragazzi riguardo la loro situazione di partenza e la serietà nel cercare di capire come raggiungere i loro obiettivi. Un altra cosa che mi ha impressionato e’ la serietà con cui i dirigenti del WPP selezionano i direttori e gli assistenti che andranno a lavorare per e con i ragazzi durante la scuola estiva: estrema attenzione nella selezione dei candidate e remunerazioni finanziare comparabili agli anni iniziali di un lavoro in finanza.

Il tuo ruolo nel programma era quello di motivare e di insegnare. Tu invece cos’hai imparato?
Che lezione ho imparato da questa esperienza? Nella vita esistono vari ostacoli. Un modo per cercare di superarli e preparasi ad affrontarli con serietà e determinazione. Per fare questo una serie di fattori sono necessari tra cui il supporto della comunità o della famiglia. Ma un fattore é ancora più importante: cercare di capire i nostri obiettivi, le risorse necessarie per raggiungerli e le risorse a nostra disposizione. La nostra determinazione e motivazione farà in modo di trovare le risorse mancanti per realizzare I nostri sogni.

9 luglio 2012

THE IMPACT OF HIGHER EDUCATION FEE INCREASES



I wanted to share with you an article written by Jeevan Vasagar for the Guardian's website which describes how higher tuition fees are impacting UK students' university choices. Lower overall UCAS applications and significant declines in applications for arts degrees: are students becoming more responsive to labour market incentives? 

A band of English universities charging higher tuition fees have suffered steep drops in applications for study this September, according to official figures.

The total number of applicants to all British universities has fallen by 7.7%, with a 10% drop in the number of English applicants, according to the Universities and Colleges Admissions Service (Ucas).

Among those universities with larger undergraduate intakes, the University for the Creative Arts had the steepest drop in applicants, with 6,842 applying by the June deadline compared with 9,664 last year, a decline of 29.2%. The University of Derby saw application figures fall by 25.4%, while Surrey had a drop of just over 20%. The University of the Arts London and Sunderland, Sheffield Hallam, Manchester Met and Leeds Met university have also experienced sharp declines in applications.

Overall, just over 618,000 candidates applied for places at university this September. Demand for a university education still massively outstrips supply; a total of 492,030 students were accepted at UK universities last year.
Applications to study at Cambridge were up 2% on last year, while the number of candidates for Oxford declined by 0.6%.
In an analysis accompanying the data, Ucas said about 15,000 English 18-year-olds who might have been expected to apply for university this year did not do so, even after factoring in a decline in the overall numbers of 18-year-olds in the population this year. The analysis says 15,000 fewer 19-year-olds applied this year than would have been expected.

The decision to let universities raise undergraduate fees to a maximum of £9,000 a year provoked widespread public anger and dented the credibility of the Liberal Democrats. The junior coalition partner had gone into the general election promising to phase out fees.

According to Ucas, there has been a sharper fall in application rates for young people from wealthier backgrounds, compared with poorer teenagers. The trend in recent years has been for larger increases in applications by candidates from less advantaged backgrounds. Taking this into account, the proportional fall becomes more similar across social backgrounds, Ucas says.

Higher fees have not deterred candidates from particular courses. Most courses that candidates have applied for have maximum fees at or near £9,000. The average 2012 tuition fee for English applicants is £8,527.

Applicants from both rich and poor backgrounds are making "much the same choice" of courses as in previous years. There has been no increase in the proportion of students wanting to stay at home to study, which remains at around 20% for English, Welsh and Northern Irish applicants, and 40% for Scottish.

The Ucas chief executive, Mary Curnock Cook, said: "This in-depth analysis of the 2012 applications data shows that, although there has been a reduction in application rates where tuition fees have increased, there has not been a disproportionate effect on more disadvantaged groups.
"The 10% decline in applications to English institutions reported in regular Ucas statistics is more properly interpreted as a reduced young application rate of about 5% after correcting for falling populations. Application rates for older applicants have declined slightly more – by about 15%-20%."

Nicola Dandridge, chief executive of Universities UK, which represents vice-chancellors, said: "These figures confirm that the fall in applications is far less dramatic than some were predicting for this year. We must remember that the numbers here relate to applicants, not places. There will still be considerably more people applying to university this summer than there are available places."

Sally Hunt, general secretary of the University and College Union, which represents lecturers, said: "These figures once again highlight the folly of hiking up tuition fees to £9,000 and making England one of the most expensive countries in the world in which to access higher education."